MarketingCiekawe

Badanie CATI – skuteczna forma badania rynku

Różnego rodzaju badania rynku są nieodzowną częścią działań marketingowych. Szczególnie skuteczne są metody badań ilościowych i opierających się na pozyskiwaniu informacji od opinii publicznej. Do tego typu badań należą badania CATI.

Bez wątpienia nie ma skutecznego marketingu i działań z nim związanych bez skutecznych badań marketingowych. To właśnie one pozwalają na uzyskiwanie informacji dotyczących potrzeb konsumentów i ich problemów. Takie badania pozwalają stworzyć produkt czy usługę (a nawet markę) lub też skutecznie ją rozpowszechnić tak, by działania odniosły powodzenie. Jednym słowem badania marketingowe zwiększają szansę na sukces na rynku. Badania tego typu poddane potem analizie pomagają uniknąć błędów i być o krok przed konkurencją. Jednymi z popularniejszych są badania metodą CATI. Na czym one polegają i jakie są ich zalety? O tym w dalszej części tekstu.

Badania CATI – czym są

Badania CATI (Computer Assisted Telephone Interview)  to metoda zbierania informacji w ilościowych badaniach rynku. To wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo, który jest przeprowadzany z konsumentem przez ankietera. Podczas badań CATI wykorzystywany jest gotowy scenariusz rozmowy. Nie tylko w badaniach marketingowych, ale także w takich, gdzie trzeba przebadań grupę docelową w krótkim czasie. Dlatego też metoda CATI jest też stosowana w badaniach społecznych. Taki wywiad – jego wyniki poddane analizie – stanowią też pełną bazę informacji przy układaniu skutecznej kampanii reklamowej.

Badanie CATI – zalety

Wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny CATI charakteryzuje się tym, że jest tanią i szybką metodą pozyskiwania danych. Takie dane pozyskiwane podczas wywiadu od razu są digitalizowane, dzięki czemu mamy do nich łatwy dostęp z dowolnego miejsca. Dane są też bardzo szybko poddawane analizie. Badanie CATI umożliwia też dotarcie do trudno dostępnych grup respondentów. Zalety badania CATI to również przebadanie dużej liczby osób w krótkim czasie. Badanie CATI pozwala na uchwycenie zmian panujących trendów, a więc umożliwia bycie na bieżąco – a to podstawa skutecznego działania w zakresie marketingu.

Decydując się na badanie CATI, warto postawić na firmę, która w tym zakresie ma duże doświadczenie i posiada odpowiednie certyfikaty. Warto też sprawdzić, jakie rekomendacje ma dana agencja przeprowadzająca badania CATI oraz jakie badania i w jakiej liczbie przeprowadziła do tej pory. Istotne jest też to, aby miała ona możliwość – jeśli zajdzie taka konieczność – przeprowadzenia badań CATI w połączeniu z inną metodą badania rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Back to top button